Publikacje18 grudnia 2024

e-Doręczenia – krok w kierunku digitalizacji administracji publicznej

Wstęp

Już 1 stycznia 2025 r. zostanie uruchomiona platforma do przekazywania korespondencji e-Doręczenia. Jest to cyfrowa forma komunikacji obywateli oraz przedsiębiorców z administracją publiczną (podmiotami publicznymi). Nowa forma ma być równoważna z dotychczasową przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub z doręczeniem osobistym.

Nowe rozwiązanie ma na celu uczynienie kontaktu z administracją prostszym, szybszym i bardziej dostępnym dla wszystkich obywateli i przedsiębiorców. Skrzynka e-Doręczeń docelowo zastąpi korespondencję przez ePUAP. Pozostałe usługi ePUAP będą stopniowo zastępowane w ramach innych projektów.  Warto dodać, że dla osób wykluczonych cyfrowo przewidziano publiczną usługę hybrydową, która umożliwia otrzymywanie korespondencji w formie papierowej.

 

Podstawa Prawna

System prawny e-Doręczeń został ustanowiony na mocy poniższych dokumentów:

– Ustawy o doręczeniach elektronicznych z 18 listopada 2020 r.;

– Rozporządzenia eIDAS Parlamentu Europejskiego;

– Komunikatu Ministra Cyfryzacji z 12 lipca 2024 r. określającego harmonogram wdrożenia systemu.

 

Funkcje e-Doręczeń

Podstawową funkcją jest komunikacja sprawniejsza komunikacja z administracją publiczną. Posiadając aktywny adres do doręczeń elektronicznych (ADE), podmioty będą komunikowały się z odbiorcą przez skrzynkę e-Doręczeń. e-Doręczenia umożliwiają ponadto:

– Wysyłanie pism urzędowych online;

– Natychmiastowe powiadomienia o nadejściu przesyłki;

– Dostęp do korespondencji bez względu na zmianę adresu zamieszkania.

 

Kto musi korzystać z e-Doręczeń?

Osoby fizyczne mogą fakultatywnie utworzyć konto do e-Doręczeń. Dla podmiotów publicznych i niepublicznych będzie to jednak obowiązek.

 

Harmonogram wdrażania wygląda następująco:

Podmioty Publiczne:

Od 1 Stycznia 2025 r. obowiązek obejmuje:

– Organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy;

– Inne organy władzy publicznej, w tym organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy;

– ZUS i KRUS;

– Agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, państwowe fundusze celowe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie publiczne, Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, państwowe i samorządowe instytucje kultury, inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych;

– Jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz związki metropolitarne oraz samorządowe zakłady budżetowe – w zakresie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.

Od 1 Października 2029 r. obowiązek dotyczy:

– Sądów, trybunałów, komorników, prokuratury, organów ścigania i Służby Więziennej;

– Jednostek samorządu terytorialnego i ich związków oraz związków metropolitalnych i samorządowych zakładów budżetowych – w zakresie publicznej usługi hybrydowej.

Podmioty Niepubliczne:

Od 1 Stycznia 2025 r. obowiązek dotyczy:

– Zawodów zaufania publicznego (adwokaci, radcy prawni, notariusze, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni, rzecznicy patentowi);

– Nowych podmiotów rejestrujących się w Krajowym Rejestrze Sądowym;

– Firm składających wnioski do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej;

Kolejne Terminy:

1 Kwietnia 2025 r.: Podmioty zarejestrowane w KRS przed 2025 r.;

1 Lipca 2025 r.: Firmy z CEiDG dokonujące zmian we wpisach;

1 Października 2026 r.: Pozostałe podmioty z CEiDG.

 

Jak Założyć Konto

Użytkownicy mogą korzystać z e-Doręczeń poprzez:

– Platformę mObywatel.gov.pl;

– Platformę edoreczenia.gov.pl;

– Konto Przedsiębiorcy na biznes.gov.pl;

– Zintegrowane systemy kancelaryjne;

– Dedykowane aplikacje dostawców usługi.

 

Zalety Rozwiązania

e-Doręczenia w obecnie przyjętej formie oferują szereg korzyści dla użytkowników, m.in.:

– Uproszczenie komunikacji między osobami fizycznymi/osobami prawnymi a urzędami;

– Przyspieszenie obiegu dokumentów;

– Ograniczenie kosztów tradycyjnej korespondencji;

– Zwiększenie dostępności usług administracyjnych;

– Wysoki poziom bezpieczeństwa dzięki zaawansowanym metodom szyfrowania.

 

Podsumowanie

e-Doręczenia stanowią kolejny znaczący krok w cyfryzacji administracji publicznej. Warto się jednak pospieszyć, bowiem dla sporej części podmiotów obowiązek posiadania skrzynki zaczyna się za niecałe 2 tygodnie od dnia publikacji artykułu


aplikant adwokacki Wiktor Klimczewski

Share