Publikacje30 kwietnia 2025

Czy budynki niemieszkalne muszą mieć miejsca parkingowe z ładowarkami dla aut elektrycznych?

Aktualne obowiązki wynikające z ustawy o elektromobilności

Zgodnie z art. 12a ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, właściciele lub zarządcy istniejących budynków niemieszkalnych,
w których znajduje się więcej niż 20 miejsc postojowych, są zobowiązani
do zapewnienia infrastruktury technicznej umożliwiającej późniejsze zainstalowanie punktu ładowania dla pojazdów elektrycznych. Przepis ten nie przewiduje jednak sankcji za jego niewykonanie. Oznacza to, że brak przygotowania odpowiedniej infrastruktury nie wiąże się z bezpośrednimi karami administracyjnymi
czy finansowymi.

Planowane zmiany – Dyrektywa UE 2024/1275. Nowe przepisy dla budynków: infrastruktura ładowania i miejsca na rowery coraz bliżej obowiązku

W odpowiedzi na unijną dyrektywę 2024/1275 dotyczącą charakterystyki energetycznej budynków, Polska przygotowuje projekt nowelizacji ustawy
o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Głównym celem tych zmian jest rozwój infrastruktury niezbędnej do zrównoważonej mobilności – w szczególności instalacji punktów ładowania pojazdów elektrycznych oraz miejsc parkingowych dla rowerów.

Dyrektywa została opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE 8 maja 2024 r., a weszła w życie z końcem tego samego miesiąca. Kraje członkowskie, w tym Polska, mają czas na implementację jej przepisów do 29 maja 2026 r.

Nowe regulacje mają objąć zarówno nowo powstające budynki, jak i te poddawane przebudowie, rozbudowie, nadbudowie lub remontowi. W przypadku budynków mieszkalnych nowe wymagania będą obowiązywać, jeśli znajdują się w nich więcej niż 3 miejsca parkingowe. Dla obiektów niemieszkalnych ten próg wynosi więcej niż
5 stanowisk. Dodatkowo obowiązki obejmą także już istniejące budynki niemieszkalne, które dysponują ponad 20 miejscami postojowymi.

Wśród proponowanych rozwiązań znalazły się nie tylko obowiązki instalacji punktów ładowania, ale także przygotowania infrastruktury kanałowej i okablowania wstępnego, co ma ułatwić przyszłe inwestycje w stacje ładowania. W projektowanych przepisach nie pominięto też rowerzystów — przewiduje się obowiązek tworzenia miejsc parkingowych dla rowerów, również tych o większych gabarytach niż standardowe.

Nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 2002 r. w sprawie warunków technicznych dla budynków ma dodatkowo uzupełnić te przepisy, nawiązując wprost do ustawy o elektromobilności.

Brak infrastruktury ładowania w miejscu, gdzie pojazdy regularnie parkują – czyli właśnie w budynkach – może być poważną barierą dla dalszego rozwoju elektromobilności. Nowe przepisy mają na celu jej przełamanie. Samochody elektryczne mają odgrywać kluczową rolę w dekarbonizacji transportu i transformacji energetycznej – nie tylko jako środek transportu, ale również jako element wspierający system energetyczny poprzez magazynowanie energii i usługi elastyczności.

Budynki z dobrze zaprojektowaną infrastrukturą będą pełnić funkcję nie tylko punktu ładowania, ale także centrum wsparcia dla zrównoważonego transportu – zarówno
w odniesieniu do samochodów elektrycznych, jak i rowerów.
To kierunek, który w najbliższych latach może stać się nie tyle opcją, co obowiązkiem.

Przewidywane konsekwencje dla właścicieli i zarządców nieruchomości

Choć obecnie brak jest bezpośrednich sankcji za niewykonanie obowiązków wynikających z art. 12a ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych,
w przyszłości mogą pojawić się konsekwencje prawne w oparciu o inne przepisy. Przykładowo nie dopełnienie obowiązków związanych z brakiem kompletnej dokumentacji technicznej dotyczącej nieruchomości, mogą wystąpić problemy przy odbiorach budowlanych czy przy sprzedaży nieruchomości.

Rekomendacje dla właścicieli i zarządców nieruchomości

W związku z planowanymi zmianami w przepisach oraz rosnącym znaczeniem elektromobilności, zaleca się, aby właściciele i zarządcy nieruchomości już teraz rozważyli przygotowanie infrastruktury umożliwiającej instalację punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Takie działania nie tylko pozwolą na uniknięcie ewentualnych problemów prawnych w przyszłości, ale także mogą zwiększyć atrakcyjność nieruchomości w oczach potencjalnych najemców czy nabywców.


Radca prawny – Barbara Tofel
NK Legal Partners

Share
Polityka prywatności

Strona internetowa wykorzystuje pliki cookie w celu zapewnienia najwyższej jakości usług. Informacje zawarte w plikach cookie są przechowywane w Państwa przeglądarce i umożliwiają m.in. rozpoznanie użytkownika podczas kolejnych odwiedzin oraz pomagają naszemu zespołowi w analizie, które sekcje strony cieszą się największym zainteresowaniem i są najbardziej użyteczne.