Publikacje17 grudnia 20180

Obowiązkowe wyposażenie samochodu

Obowiązkowe wyposażenie samochodu

Wiele się mówiło w listopadzie o nowych przepisach dotyczących obowiązkowego wyposażenia samochodów osobowych w związku z dyrektywą unijną, której to przepisy weszły w życie n terenie naszego kraju od 1 listopada 2014 roku. Któż jednak wie dokładnie kogo dotyczą nowe regulacje i co tak naprawdę kierowcy będą zmuszeni dopasować? Na te pytania już nie każdy z nas zna odpowiedź.

Przepisy wynikające z dyrektywy unijnej dotyczą wszystkich  aut, które po 1 listopada 2014 roku przeszły, bądź dopiero przejdą proces homologacji. Oczywiście pojazdy dopiero wprowadzanie do obrotu za pośrednictwem samych producentów powinny być już wyposażone w wymagane systemy. O jakich systemach tu jednak mowa?

Zmian jest dokładnie 5. Chodzi o konieczność zamontowania systemu kontroli ciśnienia powietrza w oponach, systemu monitoringu zapięcia pasów bezpieczeństwa, mocowań Isofix dla dziecięcych fotelików na przynajmniej dwóch siedzeniach, sygnalizacji optymalnego przełożenia skrzyni biegów oraz wzmocnienia tylnych siedzeń. Mówić w największym skrócie wszystkie te zmiany naturalnie mają prowadzić do zwiększenia bezpieczeństwa jazdy kierowców i pasażerów, jak również do bardziej ekologicznego poruszania się po krajach unii, nie mniej jednak generować będą dość spore koszty zarówno utrzymania jak i zainstalowania.

System wzmocnienia tylnych siedzeń, ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa osób podróżujących jako pasażerowie na tylnich kanapach. Niejednokrotnie zdarza się bowiem, że wozimy w bagażnikach naszych pojazdów ciężkie przedmioty, które to są tam ułożone raczej luźno. Przy kolizji drogowej całą swoją siłą uderzają w tył siedzeń, który to nie zawsze jest wykonywany z materiałów wystarczająco silnych, by zamortyzować uderzenie. Powodować to może przedostanie się do wnętrza pojazdów ciężkich przedmiotów z bagażnika wyrządzając duże szkody.

System informowania kierowcy o chwili optymalnego momentu zmiany biegów ma na celu natomiast zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i zużycia paliwa. Jakkolwiek pomysł co do zasady jest godny pochwały, to jednak wzbudzać może również pewnego rodzaju wesołość i chichot wielu z nas.

Ostatnią zmianą wymagającą komentarza jest właśnie najbardziej kontrowersyjny system kontroli ciśnienia powietrza w oponach, polegający na umieszczeniu przy każdej oponie czujnika służącego do rejestracji i ustalania pomiarów ciśnienia w oponach. Innowacja jest o tyle mało praktyczna i kosztowana, że przy każdej zmianie opon z zimowych na letnie pojawi się kłopot właśnie związany z przełożeniem zamontowanych na oponach czujników. Indywidualna zmiana opon okaże się zatem dość skomplikowana i obarczona ryzykiem uszkodzenia czujników (a to już koszt rzędu kilkuset złotych przy wymianie tylko jednego z nich), a wymiana za pośrednictwem specjalistów naturalnie zwiększy wydatki. Niestety decyzja zapadła i pozostaje nam się z nią jedynie pogodzić, chcąc „nieco podrasować” swoje auto.

Na końcu warto przypomnieć, iż poza ww. wyposażeniem pojazdów niezmiennie w samochodzie należy posiadać gaśnicę umieszczoną w miejscu łatwo dostępnym w razie potrzeby jej użycia oraz trójkąt do ustawiania na drodze, przeznaczony do ostrzegania o obecności unieruchomionego pojazdu ze znakiem homologacji – § 11 punkt 13 i 14 rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. dotyczącego niezbędnego wyposażenia samochodu. Lista przedmiotów koniecznych do wyposażenia pojazdu samochodowego szczegółowo została opisana w rozdziale 2 przywołanego rozporządzenia. Posiadanie apteczki, kamizelki odblaskowej, linki holowniczej, koła zapasowego, czy zapasowych żarówek i bezpieczników jest oczywiście bardzo zalecane, jednakże nie jest obligatoryjne z mocy rozporządzenia.

Katarzyna Czepiel

Prawnik Kancelarii NK Legal

]]>

Share

Leave a Reply